SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Het werd geïntroduceerd door de Europese Raad om het betaalverkeer in Europa te vereenvoudigen. SEPA-incasso's maken het mogelijk om (terugkerende) betalingen te incasseren. Het enige wat je nodig hebt is een mandaat (machtiging) om abonnementsgelden en factuurbedragen te kunnen incasseren.
Betaalprovider (PSP) Mollie heeft een integratie waarmee eenvoudig mandaten kunnen worden "getekend" door middel van iDEAL, de Belfius Pay Button, creditcard, Bancontact, SOFORT Banking en de KBC/CBC-Betaalknop.
FactuurSturen.nl heeft een naadloze integratie met Mollie SEPA-incasso ontwikkeld. Hiermee kunnen (zelfs de kleinste) ondernemers gebruik maken van deze geavanceerde, maar bovenal eenvoudige methode om factuurbedragen van debiteuren te incasseren.
Voordat we facturen kunnen laten incasseren door Mollie hebben we een getekend mandaat nodig. Waar dit vroeger met een "natte handtekening" ging, kan dit tegenwoordig door 1 eurocent over te maken vanaf de rekening waarvan geïncasseerd gaat worden. Via FactuurSturen.nl kun je een verzoek tot het afgeven van een mandaat per e-mail of sms naar de debiteur versturen. Dit bericht bevat een link die de debiteur naar een pagina brengt waar de online betaling kan worden gedaan om het mandaat te tekenen. Zodra deze betaling heeft plaatsgevonden zullen toekomstige facturen automatisch worden geïncasseerd rond de vervaldatum van de factuur.
Wanneer je de Mollie SEPA-incasso functie hebt ingeschakeld krijg je in het hoofdmenu een nieuwe optie "Incasso's". Hier geven we een overzicht van alle incasso-opdrachten die klaarstaan om verzonden te worden, in afwachting zijn en zijn afgerond. Het doorzetten van de opdrachten naar Mollie gebeurt volledig automatisch en wanneer het bedrag succesvol is geïncasseerd markeren we de betreffende factuur automatisch als voldaan.
Een SEPA-incasso transactie is geen gegarandeerde transactie. Dit betekent dat geïncasseerde betalingen ongedaan gemaakt kunnen worden door de debiteur. De termijn van terugboeking is acht weken (56 dagen) nadat het bedrag van de bankrekening is afgeschreven. Uiteraard worden deze storneringen door ons automatisch verwerkt en brengen we je daarvan op de hoogte.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een incasso-opdracht mislukt. Denk bijvoorbeeld aan onvoldoende saldo. Binnen FactuurSturen.nl kun je zelf configureren wat we in die situatie doen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat we het drie keer opnieuw proberen met een interval van 5 dagen. Is het bedrag daarna nog niet succesvol geïncasseerd dan krijg je hier ook een melding van.
Voor elke incasso-opdracht die we uitvoeren betaal je bij Mollie (standaard) 25 eurocent transactiekosten en brengen wij daarnaast 25 eurocent in mindering op je FactuurSturen.nl-tegoed. Bij een stornering, een terugboeking op verzoek van de debiteur, brengt Mollie 7,50 euro extra in rekening.
Om gebruik te maken van Mollie SEPA-incasso moet de betaalmethode "SEPA-incasso" zijn ingeschakeld binnen je Mollie websiteprofiel. Vervolgens kun je op het "Betaalmogelijkheden"-tabblad bij je FactuurSturen.nl instellingen de optie "Mollie SEPA-incasso" inschakelen.
Indien je reeds gebruik maakt van onze incasso mogelijkheden via je bank zal bieden we de mogelijkheid om je huidige mandaten om te zetten. Op die manier hoef je niet al je debiteuren te benaderen voor het tekenen van een nieuw mandaat.
Je kunt per debiteur en zelfs per factuur aangeven of deze per SEPA-incasso moet worden geïncasseerd. Wanneer je bij een debiteur de optie inschakelt maken we automatisch een Mollie klant ID aan en heb je de mogelijkheid om een e-mail of sms te versturen met daarin een link waar de debiteur het mandaat kan tekenen. Eventueel kunnen mandaatgegevens ook handmatig worden ingevoerd.
Kunnen we je verder helpen? Stuur gerust een e-mailtje naar
De laatste update van ons systeem is van 03-09-2024. En we zijn alweer druk bezig met de volgende versie.